Mini CV
seit 10/2018 Assoziierte Forscherin, Institut für Musikwissenschaft, Universität Bern 
2015-2018 Assistentin für Kulturelle Anthropologie der Musik, Institut für Musikwissenschaft, Universität Bern
2010–2015 Universitätsassistentin für Ethnomusikologie, Institut für Musikwissenschaft, Universität Wien
2007–2014 Doktoratsstudium der Musikwissenschaft, Universität Wien, Dissertationsgebiet Ethnomusikologie
2013–2014 Ausbildung zur Trainerin für wissenschaftliches Schreiben, writer’s studio, Wien
2009–2011 Wissenschaftliche  Mitarbeiterin am Institut mediacult – Kultur- und Medienforschung, Wien
2009 Lehrbeauftragte für Ethnomusikologie, Institut für Angewandte Musikwissenschaft, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt
2004–2007 Studium der Kultur- und Sozialanthropologie, Universität Wien
1999–2006 Studium der Musikwissenschaft, Schwerpunkt Ethnomusikologie, Universität Wien

Forschungsschwerpunkte

  • Musik und Migration: Transnationalismus, kritische Migrationsforschung, Musik und Identität(en)
  • Musik und Gender: feministische Ethnomusikologie, Postkolonialismus und Gender
  • Musikalische Ethnographie 
  • Veränderungen in Musiktraditionen im Kontext globaler Verbreitungsprozesse
  • Entstehung von populären musikalischen Genres
  • World Music / Weltmusik – Prozesse der Vermarktung fremder Musik, musikalische Strategien der MusikerInnen
  • Regionale Schwerpunkte: Subsahara-Afrika, Südosteuropa, Syrien/arabischer Raum

Forschungsprojekte

Women’s Professional Musicianship after Migration. Gender, Belonging, and Transnational Relations in the Life and Work of Syrian Female Musicians in Germany, Austria, and Switzerland (laufend, Habiliationsprojekt, seit 2016)

Ethnomusicology and Postcolonialism (laufend, seit 2016) 

Bikutsi: The Rise of a Popular Music Genre in Cameroon (Dissertation, 2017–2014)

Crossover Fads – Balkanmusik in Österreich (Wissenschaftliche Mitarbeiterin, gefördert vom FWF Austrian Science Fund, 2009–2011)

Die Anfänge des Mbalax: Popularmusik in Senegal (Magisterarbeit, 2005–2006) 

Wichtigste Publikationen 

Brunner, Anja (2018): Bikutsi. The Emergence of a Popular Music Genre in Cameroon in the 1970s and 1980s. (contracted for publication in the series Studies in Transcultural Music, Sheffield: Equinox)

Brunner, Anja (2017): “Afrikanische Musik in transnationalen Netzwerken. Überlegungen zur Erforschung der Musikpraxis von Musikerinnen und Musikern aus Afrika in Europa”. In: Wolfgang Gratzer and Nils Grosch (Eds.): Musik und Migration. Münster: Waxmann, 111–124. 

Brunner, Anja (2017): “Popular Music and the Young Postcolonial State of Cameroon, 1960–1980”. In: Popular Music and Society 40/1, 37–48. DOI: 10.1080/03007766.2016.1230380

Gebesmair, Andreas, Anja Brunner and Regina Sperlich (2014): Balkanboom. Eine Geschichte der Balkanmusik in Österreich. Frankfurt et al.: Peter Lang Verlag. (Musik und Gesellschaft 34) 

Brunner, Anja (2013): “The singer Anne-Marie Nzié and the song ‘Liberté’. On Popular Music and the Postcolonial State in Cameroon”. In: African Music 9, 40–58.

 

am Institut für Musikwissenschaft, Universität Bern:

  • „Einführung in die Kulturelle Anthropologie der Musik“ (Grundkurs), Frühjahrssemester 2018
  • „Feldforschung: Musiktraditionen in der Schweiz“ (BA/MA-Seminar), Frühjahrssemester 2017
  • „Einführung in die Musikwissenschaft“ (Grundkurs), gemeinsam mit Dr. des Sascha Wegner, Herbstsemester 2016/17, Herbstsemester 2017/18
  • „Musik in Westafrika“ (BA/MA-Seminar), Frühjahrssemester 2016

an der Popakademie Baden-Württemberg, Mannheim:

  • „Musik in/aus Kamerun: lokale Musiktraditionen, Feldforschung und internationale Verbreitung“ (Workshop) – Teil des Grundkurses „Musik Weltweit – Transkulturelle Musiken“ im Studiengang Weltmusik, Mai 2017

am Institut für Musikwissenschaft, Universität Wien:

  • „Ethnomusikologische Texte lesen und schreiben“ (Proseminar), Wintersemester 2015/16
  • „Musik am Balkan, Musik vom Balkan“ (Proseminar), Wintersemester 2013/14
  • „Populäre Musik in Afrika“ (Proseminar), Sommersemester 2013
  • „Einführung in die Musikwissenschaft V“ (Vorlesung) – Teil „Weltmusik, World Music“, Wintersemester 2012/13
  • „Afrikanische Popularmusik“ (Proseminar), Wintersemester 2011/12
  • „Einführung in die Musikwissenschaft V“ (Vorlesung) – Teil „World Music“, Wintersemester 2011/12
  • „Ausseer Fasching“ (Exkursion), gemeinsam mit August Schmidhofer und Michael Weber, Sommersemester 2011

am Institut für Angewandte Musikwissenschaft, Alpen-Adria-Universität Klagenfurt:

  • „Von Rumba, Highlife und Hip-Hop: populäre Musik in Subsahara-Afrika“ (Proseminar), Sommersemester 2009

Funktionen 

IASPM D-A-CH – German Speaking Branch of the International Association for the Study of Popular Music

  • General Secretary since 10/2016 
  • Austrian Representative in the Board 10/2012–10/2014
  • Reviewer for the Book Prize 2017 of IASP

Mitgliedschaften 

  • ICTM – International Council for Traditional Music
  • ICTM Austria – International Council for Traditional Music Austria
  • IASPM D-A-CH – German Speaking Branch of the International Association for the Study of Popular Music
  • CH-EM – Swiss Society for Ethnomusicology
  • SEM – Society for Ethnomusicology
  • GfPM – Gesellschaft für Popularmusikforschung
  • ÖGMW – Österreichische Gesellschaft für Musikwissenschaft
  • SMG-SSM – Schweizerische Musikforschende Gesellschaft

 

  • Grant of the Mariann Steegman Foundation for the field research in the research projekt "Women’s Professional Musicianship after Migration", January 2018. 
  • Grant of the Nachwuchsförderungs-Projektpool and the Center for Global Studies at the University of Bern for the organisation of a writer’s retreat for doctoral and post-doctoral researchers of the Philosophisch-historische Fakultät at the University of Bern, August 2017. 
  • Student Assistant provided by the Faculty for the organisation of the workshop “Ethnomusicology and Postcolonialism”, August 2017.
  • Grant of the Swiss Academy of Humanities and Social Sciences for the organisation of the conference “Pop–Power–Positions. Global Relations and Popular Music” (Oktober 2018), May 2017. 
  • Grant of the Nachwuchsförderungs-Projektpool and the Center for Global Studies at the University of Bern for the organisation of the workshop “Ethnomusicology and Postcolonialism”, December 2016.
  • Participant in the COMET Career Program for Female PostDoc Researchers, University of Bern, May 2017–January 2018.
  • Dissertation Award of the Institute for Musicology, University of Vienna (Austria), 2014.
  • Mentée in the Mentoring Program for Female PhD Candidates, University of Vienna, October 2008–January 2010
  • Grant for the publication of the monograph “Balkanboom”, awarded by the Deanery of the Faculty, University of Vienna, March 2013.
  • Grant for the publication of the anthology “pop:aesthetiken”, awarded by the Graduiertenzentrum Sozialwissenschaften, University of Vienna, Febuary 2010
  • Grant for the publication of the anthology “pop:modulationnen”, awarded by the Austrian Research Association, June 2008
  • Different University Grants for Field Research, University of Vienna, 2004–2008